Doormiddel van dit artikel zal ik trachten een uitgangspositie te creëren voor mensen die hun aan hun ondernemingsplan meer kracht en overtuigende waarde toe willen voegen door een concept van intern ondernemerschap te integreren in hun ondernemingsplan.
Het nut hiervan ligt op de volgende vlakken:
1. Er wordt een basis gecreëerd waarbij intern ondernemerschap verweven wordt met de bedrijfsfilosofie en de bedrijfsvoering.
2. Potentiële investeerders zouden een dergelijk extra ondernemend element in een ondernemingsplan positief moeten beoordelen.
3. De beoogde organisatie vertrekt vanuit een uitgangspositie waarbij snelle aanpassing aan omgeving en innovatief vermogen in theorie een positieve impuls krijgt.
Als concept van intrapreneurship wordt een framework gebruikt van Antonsic & Hisrich (2003). Zij geven de vogende dimensies van intrapreneurship:
-New business venturing
-Product-service innovation
-Process innovation
-Self renewal
-Risk-taking
-Proactiveness
-Competitive agressiveness
Aan de hand van deze dimensies zal de mogelijkheid geschetst worden om intern ondernemerschap in een ondernemingsplan of bedrijfsplan te integreren. Het uiteindelijke doel van deze integratie is om de ondernemer een strategische tool te bieden om zijn onderneming meer concurrentievoordeel te bezorgen. In onze ogen is een ondernemingsplan meer dan een eenmalig document dat een uitgangspositie verschaft. Het zou een prima dynamisch en strategisch instrument kunnen zijn om in de loop der tijd te gebruiken voor strategische keuzes.
New business venturing
Het ondernemen van nieuwe bedrijfsactiviteiten is in beginsel uiteraard van toepassing op de kernactiviteit(en) van de startende onderneming. De activiteit of activiteiten dienen in beginsel een toegevoegde waarde te creëren door innovatieve elementen. Hierbij kan gedacht worden aan het introduceren van activiteiten of producten die van zichzelf uit een innovatief karakter hebben of door elementen die anderzijds een voordeel geven ten opzichte van de concurrentie (zoals productiemethode, kostenvoordeel, etc).
Daarnaast is het echter belangrijk dat al in het ondernemingsplan rekening wordt gehouden met toekomstige ontwikkelingen op de markt en mogelijkheden om op deze veranderingen in te spelen. Zo kan een SWOT-analyse ook gebruikt worden om kansen en sterke punten concreet te vertalen in mogelijke toekomstige bedrijfsactiviteiten en het afweren van bedreigingen of het verbeteren van zwakke punten kan ook stukken concreter gemaakt worden.
Product-service innovation
De innovatie van producten en diensten is wederom een punt waarover iedere ondernemer constant dient na te denken. Ja, een ondernemingsplan dient in eerste instantie als uitgangspunt, maar het in kaart brengen van mogelijke ontwikkelingen en kansen die liggen op het gebied van de specifieke activiteiten van een bedrijf is van wezenlijk belang. In een ondernemingsplan kan dus naast een droge beschrijving van producten of diensten ook een paraaf worden opgenomen over mogelijke innovaties in producten en diensten. Een importbedrijf of zelfs een uitzendbureau kan bijvoorbeeld bij de start al rekening houden met de toetreding van nieuwe lidstaten bij de EU. Zo zijn er tal van mogelijkheden te noemen.
Process innovation
Bedrijfsprocessen dienen constant verbeterd en geoptimaliseerd te worden. De reden dat veel bedrijven uiteindelijk slechter functioneren of failliet gaan ligt vaak op dit vlak. Hoe gaat een bedrijf om met omzetgroei, boekhouding, voorraadbeheer, personeel, etc, etc. Een ondernemingsplan schetst vaak prima de uitgangspositie, maar is dit ook gekoppeld aan het groeiplan van de onderneming. Vaak zijn het juist deze processen die achter de feiten aanlopen omdat men bezig is met de dagelijkse gang van zaken, hetgeen uiteindelijk fataal kan zijn.
Self-renewal
Het zelfvernieuwende vermogen van een organisatie is in principe een aspect dat met alle beschreven dimensies van intern ondernemerschap verweven is. Vernieuwing zou verbetering moeten betekenen, maar daarnaast betekent vernieuwing voor een belangrijk deel: anders kunnen en durven denken. Het zelfvernieuwende vermogen van een organisatie is zeer sterk verweven met een heersende bedrijfscultuur. De initiatie van een bedrijfscultuur is niet iets waar veel startende ondernemers over nadenken bij het schrijven van hun eerste ondernemingsplan. Er zijn boeken over volgeschreven (Schein, Morgan, etc.) met theorieën over bedrijfsculturen en hoe ambigu of onvatbaar sommige van die theorieën ook kunnen overkomen, het is uiteindelijk een bepalende factor voor de manier waarop een organisatie functioneert. Denk dus in het ondernemingsplan na over het ontwikkelen van een bedrijfscultuur en zorg ervoor dat in deze cultuur zelfvernieuwing gestimuleerd wordt.
Risk taking
Een lastig element is het nemen van risico. Ondernemen is vaak per definitie risico nemen. Als een ondernemer geen risico`s durft te nemen zal hij hiervoor ook vaak niet uitbetaald worden. Aan de andere kant wil een kredietverstrekker die een ondernemingsplan beoordeelt het liefst zo min mogelijk risico lopen op een investering. Het belangrijkste in een ondernemingsplan is dus dat de financiële planning solide is, maar dat de financiële planning ook al rekening houdt in de toekomst met mogelijke investeringen, uitbreidingen of andere vormen van `opportunity recognition` en het nemen van deze opportunities. Een bank wil geen risico lopen over de initiële investering, maar ziet graag dat een ondernemer vooruit denkt en ondernemerskenmerken ten toon spreidt.
Proactiveness
Ook pro-activiteit is een element dat in het kader van dit onderwerp meermaals terugkeert. Inspelen op toekomstige ontwikkelingen, het zien van kansen, het durven handelen wanneer nodig. Aan de ene kant is pro-activiteit een prima manier om mogelijke bedreigingen in te calculeren of te beperken, terwijl kansen ten volle aangegrepen kunnen worden. In een ondernemingsplan mondt dit uit in een toevoeging van pro-actieve elementen aan bijvoorbeeld een SWOT-analyse, maar ook aan een juridische paragraaf en het financiële gedeelte.
Competitive agressiveness
Hoe gaat een bedrijf om met concurrentie en hoe zorgt een bedrijf ervoor dat het beter is/blijft dan concurrenten? In een ondernemingsplan hoort uiteraard een concurrentieanalyse thuis en zal ongetwijfeld een paraaf vermelden hoe u van plan bent u zich te veronderscheiden van uw concurrenten. Echter, hoe wordt intern vormgegeven aan het constant werken aan een concurrentievoordeel en blijft u hierover nadenken ook als de dagelijkse werkzaamheden de dag vullen? Een ondernemingsplan kan best een matrix bevatten waarin u uw concurrenten indeelt in verschillende groepen/segmenten die u elk op een aparte manier gaat bewerken. Of misschien ziet u ze als een geheel. Laat in ieder geval in het ondernemingsplan zien dat er nagedacht is over gerichte realisatie van concurrentievoordeel.
Conclusie
Na de zeven dimensies van intern ondernemerschap beschouwd te hebben kan in ieder geval gezegd worden dat ondernemingsplannen een stuk meer pro-actieve elementen kunnen bevatten. Op dit moment wordt het ondernemingsplan vaak gezien als een document dat een uitgangspositie weergeeft en eventueel een aantal kansen in kaart brengt. Het heeft echter veel meer waarde om een dergelijk document te gebruiken om al een stapje verder te denken. Hoe geeft u vorm aan interne processen, aan productinnovatie, aan het opboksen tegen de concurrentie en hoe ver bent u bereid om te gaan om uiteindelijk een succes te maken van uw organisatie (uiteraard binnen de ethische grenzen)? Denk na over de toekomstige cultuur binnen uw bedrijf en blijf een ondernemingsplan gebruiken, ook na de start. Een dergelijk document kan u prima helpen om uw organisatie in de juiste richting bij te sturen.
De hier besproken dimensies van intern ondernemerschap dienen als een uitgangspositie van het verweven van intern ondernemerschap in startende en groeiende organisaties. Dit artikel zal in de loop van de tijd uitgebreid worden, op sommige punten gewijzigd worden of aangevuld worden met nieuwe artikelen. Tot die tijd: denk vooruit bij het schrijven van uw ondernemingsplan, niet alleen voor de investeerder, maar vooral voor uw organisatie zelf. Neem de tijd voor de voorbereidingen en raadpleeg waar nodig een expert.
Zie ook deze (voor starters) en deze link (voor groeiende ondernemers).
http://www.nobiru.nl
Tuesday, October 03, 2006
Het integreren van intrapreneurial/entrepreneurial activities in uw ondernemingsplan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment