Businessplanning
Als er over businessplanning gesproken wordt in het kader van het starten van een nieuwe onderneming of nieuw bedrijfsonderdeel wordt vaak al automatisch de link gelegd naar een term als businessplan, bedrijfsplan of ondernemingsplan. De reden dat dergelijke activiteiten vaak dienen te starten vanuit een dergelijk plan is dat het gaat om een aantal diverse zaken en krachten die op een bepaalde manier gevormd moeten worden om tot een succes te kunnen komen.
Een ondernemingsplan biedt een houvast, een kapstok waaraan een ondernemer al zijn ideeen kan ophangen en een startpunt van waaruit een idee zo effectief mogelijk uitgewerkt kan worden. Het verschilt echter per persoon waar men graag de focus op legt. De ene ondernemer is het liefst alleen praktisch bezig met zijn onderneming uit te voeren en heeft geen zin of tijd om een dergelijk plan op te stellen, terwijl de andere ondernemer juist eerst alle opties langsloopt, keuzes afweegt voordat hij deze (mogelijk te laat) maakt.
Wat voor type ondernemer iemand ook is, het opstellen van een degelijk ondernemingsplan is een must. Niet alleen voor een goed overdachte startpositie, maar ook voor in de toekomst. Een ondernemingsplan kan uiteindelijk een dynamisch karakter hebben en met de organisatie mee evolueren. Op deze manier is een dergelijk plan (of delen daarvan) tegelijk een tool geworden om bijvoorbeeld nieuw personeel thuis te maken in de organisatie.
In dit tijdperk is er toegang tot zoveel bronnen van informatie dat er steeds meer tijd gaat zitten in het organiseren van deze informatie. Redelijk paradoxaal dus dat informatietechnologie ons aan de ene kant in staat stelt veel sneller te werken en bepaalde zaken te verwerken, aan de andere kant werkt deze technologie ons ook op bepaalde vlakken tegen. Het organiseren van informatie is iets wat een steeds belangrijker wordt voor tal van bedrijven. Ook businessplanning zal hier dus rekening mee moeten houden. Daarom is het vreemd dat in gangbare geaccepteerde ondernemingsplannen een stuk informatiemanagement vaak ontbreekt.
Een aantal zaken in bovenstaande text zijn te koppelen aan strategische factoren bij een organisatie. Een ondernemingsplan is in onze ogen niet alleen een startpositie, maar is tevens een strategisch document dat een ondernemer of onderneming kan helpen een koers uit te zetten, groei te realiseren en concurrentievoordeel te behalen.
____________________________________________________________________
© Copyright Nobiru 2006
Nobiru is een innovatieve adviesorganisatie die startende- en groeiende ondernemers en overheden ondersteunt met o.a. behulp van businessplanning, marktonderzoek en het bevorderen van ondernemerschap in Nederland.
Website: http://www.nobiru.nl
Ondernemingsplan: http://www.nobiru.nl/ondernemingsplan.htm
No comments:
Post a Comment