It`s all about making yourself visible
Aangezien de titel wat aantrekkelijker klonk in het Engels besloot ik niet te kiezen voor `het gaat allemaal om het zichtbaar maken van jezelf.` Anyway, dit inzicht kreeg ik tijdens het bezig zijn met het optimaliseren van een website voor zoekmachines. De marketingstrategie van mijn bedrijf is redelijk eenvoudig en ook vanwege praktische, logische zaken gekozen. Zo was er bijvoorbeeld geen marketingbudget. Hoe ga je dan je bedrijf zichtbaar en vindbaar maken voor potentiele klanten? Juist, via een website, via internet. Tegenwoordig geen nieuw gegeven meer omdat iedere zichzelf respecterende organisatie tegenwoordig een website heeft.
Een tweede pijler van onze marketingstrategie berust op het populaire verschijnsel netwerken. Jezelf op allerlei bijeenkomsten, borrels, beurzen, congressen, etc. vertonen en met zoveel mogelijk mensen spreken om te zien of je iets voor elkaar kunt betekenen. Trouwens ook een marketingmethode die erg weinig kost en zeker effectief kan zijn, al vereist het wel een behoorlijke portie tijd, energie en informatiebeheer (organiseren van potentiele klantgegevens, poteniele samenwerkingsverbanden, noem maar op).
Wat hebben deze twee aspecten binnen een marketingstrategie gemeen? Het gaat in beide gevallen om het zichtbaar maken van jezelf aan de potentiele client. Voordat je deze activiteiten ondernam was je nog niet zichtbaar en kreeg je dus ook geen aanvragen. Voor sommige potentiele clienten is puur `being visible` al genoeg om te kiezen voor een bepaalde partij.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat in elke branche het voldoende is om je alleen maar zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. Het verschilt per branche, niche en doelgroep zeer sterk wat voor speciale eisen er worden gesteld aan leveranciers, producenten, dienstverleners, etc. Maar, voordat er voldaan kan worden aan deze specifieke eisen moet een aanbieder van goederen of diensten wel eerst zichtbaar zijn. Dit is nou eenmaal de basis van een succesvol marketingbeleid.
De grootste valkuil voor start ups, en hier bedoelen we zowel startende ondernemingen als bedrijfsuitbreidingen als lancering van nieuwe producten is het zomaar lukraak willen opdringen van het nieuwe idee. Een echt duurzaam succes maken van een concept heeft altijd tijd nodig. Een nieuw product op de markt brengen en Nederland platbombarderen met reclame via TV en radio is voor een groot deel wasted money. Gebruik maken van een groep van trendsetters of `early adaptors` is vaak veel effectiever en maakt een product begeerlijk, zonder dat er grote marketingbudgetten aan te pas zijn gekomen. Naam maken via mond op mond reclame geeft een veel sterkere naam dan een naam die je elke week op een foldertje ziet langskomen, en ga zo maar door.
Ondernemen in welke vorm dan ook is goed een strategie uitdenken, zo min mogelijk geld morsen en vooral geduld hebben (uiteraard met als uitzondering fast moving consumer goods/high tech products). Snel rijk worden (of arm) kan ook in het casino.
`Its all about making yourself visible` kan zelfs nog een stap verder getrokken worden dan alleen de organisatie of een product zelf. Persoonlijkheid geven aan een organisatie of product is iets wat weinig bedrijven doen, maar waar steeds grotere vraag naar is. Hierover binnenkort meer op nobiru.blogspot.com
____________________________________________________________________
© Copyright Nobiru 2006
Aangezien de titel wat aantrekkelijker klonk in het Engels besloot ik niet te kiezen voor `het gaat allemaal om het zichtbaar maken van jezelf.` Anyway, dit inzicht kreeg ik tijdens het bezig zijn met het optimaliseren van een website voor zoekmachines. De marketingstrategie van mijn bedrijf is redelijk eenvoudig en ook vanwege praktische, logische zaken gekozen. Zo was er bijvoorbeeld geen marketingbudget. Hoe ga je dan je bedrijf zichtbaar en vindbaar maken voor potentiele klanten? Juist, via een website, via internet. Tegenwoordig geen nieuw gegeven meer omdat iedere zichzelf respecterende organisatie tegenwoordig een website heeft.
Een tweede pijler van onze marketingstrategie berust op het populaire verschijnsel netwerken. Jezelf op allerlei bijeenkomsten, borrels, beurzen, congressen, etc. vertonen en met zoveel mogelijk mensen spreken om te zien of je iets voor elkaar kunt betekenen. Trouwens ook een marketingmethode die erg weinig kost en zeker effectief kan zijn, al vereist het wel een behoorlijke portie tijd, energie en informatiebeheer (organiseren van potentiele klantgegevens, poteniele samenwerkingsverbanden, noem maar op).
Wat hebben deze twee aspecten binnen een marketingstrategie gemeen? Het gaat in beide gevallen om het zichtbaar maken van jezelf aan de potentiele client. Voordat je deze activiteiten ondernam was je nog niet zichtbaar en kreeg je dus ook geen aanvragen. Voor sommige potentiele clienten is puur `being visible` al genoeg om te kiezen voor een bepaalde partij.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat in elke branche het voldoende is om je alleen maar zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. Het verschilt per branche, niche en doelgroep zeer sterk wat voor speciale eisen er worden gesteld aan leveranciers, producenten, dienstverleners, etc. Maar, voordat er voldaan kan worden aan deze specifieke eisen moet een aanbieder van goederen of diensten wel eerst zichtbaar zijn. Dit is nou eenmaal de basis van een succesvol marketingbeleid.
De grootste valkuil voor start ups, en hier bedoelen we zowel startende ondernemingen als bedrijfsuitbreidingen als lancering van nieuwe producten is het zomaar lukraak willen opdringen van het nieuwe idee. Een echt duurzaam succes maken van een concept heeft altijd tijd nodig. Een nieuw product op de markt brengen en Nederland platbombarderen met reclame via TV en radio is voor een groot deel wasted money. Gebruik maken van een groep van trendsetters of `early adaptors` is vaak veel effectiever en maakt een product begeerlijk, zonder dat er grote marketingbudgetten aan te pas zijn gekomen. Naam maken via mond op mond reclame geeft een veel sterkere naam dan een naam die je elke week op een foldertje ziet langskomen, en ga zo maar door.
Ondernemen in welke vorm dan ook is goed een strategie uitdenken, zo min mogelijk geld morsen en vooral geduld hebben (uiteraard met als uitzondering fast moving consumer goods/high tech products). Snel rijk worden (of arm) kan ook in het casino.
`Its all about making yourself visible` kan zelfs nog een stap verder getrokken worden dan alleen de organisatie of een product zelf. Persoonlijkheid geven aan een organisatie of product is iets wat weinig bedrijven doen, maar waar steeds grotere vraag naar is. Hierover binnenkort meer op nobiru.blogspot.com
____________________________________________________________________
© Copyright Nobiru 2006
No comments:
Post a Comment