Ondernemerschap als onderzoeksgebied is nog relatief jong. In de jaren dertig roerden beroemde onderzoekers zoals Schumpeter zich uiteraard al door een begin te maken met definitievorming en het leggen van een basis voor het concept entrepreneurship. De laatste drie decennia is ondernemerschap als vakgebied binnen management en organisatieonderzoek steeds meer naar boven komen drijven. In die paar decennia zijn er verscheidene blikken geweest op entrepreneurship. Ik zal de twee belangrijkste hier even kort aanstippen.
Allereerst ging men uit van het individu als ondernemer. Waarom zet de ene persoon onder gelijke omstandigheden wel de stap om een bedrijf op te starten, terwijl een tweede persoon dit niet doet? Men zocht het voornamelijk in persoonlijke eigenschappen en probeerde op deze manier ondernemerschap te `meten.` Aan de hand van een soort van psychologisch profiel kunnen mensen op deze manier worden vergeleken worden. Nog steeds is dit een populaire methode van het aankijken tegen en het meten van ondernemerschap.
Een tweede manier waarop tegen ondernemerschap aangekeken kan worden is het kijken naar het ontstaan van nieuwe organisaties. Hierbij wordt eerder de context bestudeerd dan de betrokken individuen op micro niveau. In deze benadering is ondernemerschap dus afhankelijk van veel verschillende processen en invloeden. Dit perspectief is een stuk complexer dan de individuele kijk en is ook nog niet tot in de puntjes ontwikkeld.
Het lijkt logisch om aan te nemen dat ondernemerschap zowel beinvloed wordt door persoonlijke kenmerken als door context en invloeden van buitenaf. Een hybride model van ondernemerschap waarbij zowel indivule kenmerken als context mee wordt genomen is in ieder geval iets waar nog hard aan gewerkt kan worden.
No comments:
Post a Comment